Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului IMM.

Paterns 10 ani odimm sus

 

 

Ai nevoie de finanțare?

Programul este destinat lucrătorilor
migranţi şi/sau rudelor de gradul întâi
ai acestora care doresc să investească
în lansarea sau/şi dezvoltarea unei
afaceri proprii.

pare logo


Înscrie-te acum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ai o idee de afacere?

Programul Național de Abilitare Economică
a Tinerilor este pentru tine! 



pnaet logo

Aplică acum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ai nevoie de instruire?

Programul ,,Gestiunea Eficientă a Afacerii" 
este pentru tine!




gea logo


Aplică acum

Paterns 10 ani odimm jos
Russian (CIS)English (United Kingdom)
Banner
Banner
Noutăţi şi Evenimente
Timp de 8 ani ODIMM împreună cu partenerii autohtoni realizează Concursul Național „IMM – model de responsabilitate socială corporativă”.  Scopul principal al concursului este promovarea conceptului de RSC și motivarea întreprinzătorilor autohtoni pentru implicarea activă în realizarea acțiunilor de responsabilitate socială pe patru principii strategice precum: responsabilitatea față de angajați, mediu, piață și comunitate.
 
Întru determinarea gradului de percepere de către antreprenori a necesității activităților de RSC, și a disponibilității de a se implica activ în realizarea acestora la nivel local, în perioada lunii iulie 2017 ODIMM a organizat o cercetare on-line.
Principalele constatări identificate în rezultatul studiului:
 
1. Pentru 92% din antreprenorii chestionați, conceptul de RSC este unul cunoscut la nivel general, însă doar 33% dintre aceștia realizează activități în domeniul respectiv. Conform rezultatelor studiului, preocuparea pentru aceste activități nu depinde nici de  forma organizatorico-juridicănică de domeniile de activitate ale întreprinderii. Cel mai important factor motivator îl reprezintă, conform analizei,  dorința antreprenorului și deschiderea acestuia pentru astfel de acțiuni.
 
Ponderea întreprinzătorilor preocupați pentru activități de RSC și forma organizatorico-juridică
1
 
2. Realizarea activităților de RSC se poate face prin diverse metode. Printre cele mai eficiente pentru Republica Moldova, antreprenorii au indicat că ar fi ajutorul direct și activitatea de voluntariat.
 
Cele mai eficiente metode de realizare a acțiunilor de responsabilitate socială pentru RM (număr de răspunsuri) 
 2a
 
Totodată,cele mai frecvente activități realizate de către antreprenori în domeniul RSC s-au constatat a fi suport la dezvoltarea comunității și activitățile pentru angajații întreprinderilor, ambele activități încadrându-se în grupa metodelor directe de suport.
 
Activitățile de RSC realizate de către antreprenorii intervievați (număr de răspunsuri)
 3
 
3. Vârsta antreprenorului cât și durata de activitate a întreprinderii influențează predispunerea spre realizarea activităților de RSC. Conform rezultatelor studiului 50% din întreprinzătorii cu vârsta de peste 45 de ani au menționat că realizează activități de RSC versus 21% din cei cu vârsta cuprinsă între  18-44 de ani. De asemenea, companiile care au o vârstă de până la 5 ani desfășoară într-o măsurămai mică activități de RSC – doar 18%, însă în companiile care activează pe piață mai  mult de 5 ani acest indicator se ridică până la 65 %. Este o situație obiectivă deoarece în primii ani de viață întreprinderea își concentrează eforturile pe găsirea nișei pe piață și întărirea pozițiilor sale  în raport cu competitorii. 
4. Mărimea companiei după numărul de angajați are o influență sporită asupra deciziei de a realiza sau nu activități de RSC. Astfel întreprinderile mici sunt mai active în realizarea acestor activități comparativ  cu micro întreprinderile intervievate. Această situație indică clar că activitățile de RSC necesită disponibilitatea de resurse financiare, ceea ce în cadrul micro întreprinderilor este mai dificil de a identifica;
5. Cele mai frecvente motive, după părerea respondenților,  care fac ca companiile din Republica Moldova să nu poată sau să nu dorească să realizeze activități RSC sunt – ”Lipsa fondurilor necesare”- 40,2% din răspunsuri și ”Lipsa de cunoștințe în domeniu RSC” - 19,4 % din răspunsuri. Un procent foarte mic de respondenți consideră că activitatea de RSC nu este eficientă - doar 3% .
6. În același timp antreprenorii sunt conștienți că realizarea activităților de RSC reprezintă acțiuni importante pentru dezvoltarea durabilă a companiei fiind influențate de un spectru variat de factori dependenți și independenți.
 
Factori care influențează   realizarea acțiunilor de responsabilitate socială corporativă? (Numărul de răspunsuri)
 4
 
7. Printre cele mai recunoscute și active companii din RM în domeniul activităților de RSC antreprenorii au menționat  Orange, Moldcell,  Coca-Cola, Gaz Natural Fenosa, Moldova Agroindbank, Efes Vitanta Moldova Brewery. Toate sunt companii mari, preponderent cu capital străin și cu o cultură de durată în domeniul activităților de RSC. Cu regret nu au fost identificate de către respondenți IMM autohtone care sunt active în acest domeniu. 
 
În concluzie: 
Rezultatele studiului vin să confirme rolul și importanța activităților de responsabilitate socială corporativă atât pentru dezvoltarea durabilă a întreprinderii cât și pentru comunitate;
Deși este un concept cunoscut, ponderea întreprinderilor mici și mijlocii preocupate de activitățile de RSC rămâne a fi una destul de mică din mai multe motive;
Lipsa dependențelor dintre  perioada și  domeniile de activitate a companiei, cu realizarea acțiunilor de RSC confirmă că principalul factor motivator îl reprezintă personalitatea antreprenorului și dorința de lui de a fi activ în acest domeniu;
Nivelul redus de cunoaștere a metodelor și acțiunilor de RSC de către antreprenori confirmă necesitatea realizării în continuare a concursului inițiat de ODIMM  „IMM – model de responsabilitate socială corporativă”. Prin intermediul acestui instrument ODIMM va continua promovarea bunelor practici și sporirea nivelului de cunoaștere de către părțile interesate (antreprenori, APL, societatea civilă etc.) a conceptului de RSC și implicarea activă în acțiunile specifice.
 
Demografia participanților la studiu
La studiu au participat 64 de antreprenori, inclusiv 41% femei.
Distribuția antreprenorilor după vârstă(%)
 5
 
Distribuția conform poziției în întreprindere a respondenților(%)
 6
 
Distribuția după numărul angajaților(%)
 7
 
Distribuția după domeniile de activitate(număr)
 8
 
Autor: Stihi Liudmila,
Dr., șef direcție Analiză, Instruire, Inovare din cadrul ODIMM
geaÎn primul semestru al anului 2017 circa 660 de antreprenori au participat la seminarele de instruire prin Programul Gestionarea Eficientă a Afacerii (GEA), gestionat de Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM). În acest an au fost organizate 23 cursuri în 15 localități din Republica Moldova. Jumătate din cursuri au avut loc în sudul țării, iar restul în regiunile de centru și nord. 
 
Participanții la Program au beneficiat de o gamă largă de module, stabilită în urma unui sondaj. Circa 75% din cei chestionați au optat pentru  modulele de Contabilitate pe domenii de afaceri, Inițierea în planificarea afacerii, Tehnici de vânzare.
 
Rezultatele sondajului arată faptul că antreprenorii au nevoie de consultanță în afaceri la toate etapele ciclului de viață a unei întreprinderi. Astfel,circa 30% din beneficiarii care au asistat la seminarele de instruire GEA sunt antreprenori care au afaceri de 5-10 ani de activitate pe piață, iar 19% din antreprenori gestionează afaceri cu o durată de 3-5 ani.
 
Cei mai mulți beneficiari ai instruirilor își desfășoară activitatea de întreprinzători în domeniile agricultură, construcții, comerțul cu ridicata și amănuntul. Jumătate dintre aceștia administrează Gospodării Țărănești, circa 17% au la activ Societăți cu Răspundere Limitată, iar 12% coordonează Întreprinderi Individuale. 
 
Menționăm că 80% din totalul persoanelor instruite prin Programul GEA au urmat  și alte cursuri de instruire în domeniu, ceea ce indică că antreprenorii sunt într-un proces continuu de studiere și dezvoltare a competențelor în domeniul gestiunii  afacerii.
 
Din numărul total de persoane instruite 52% sunt femei, iar vârsta medie a participanților este de 41 de ani.
 
Gestiunea Eficientă a Afacerii (GEA) este un program național de instruire continuă, destinat antreprenorilor de orice vârstă din Republica Moldova ce practică activităţi economice sub orice formă de organizare juridică, care doresc să-şi sporească abilităţile în domeniul antreprenorial pentru asigurarea gestionării eficiente a afacerii. Scopul programului este sporirea nivelului de cunoştinţe a agenţilor economici pentru desfăşurarea unei activităţi economice eficiente.
 
geaВ первой половине 2017 года около 660 предпринимателей приняли участие в обучающих семинарах Программы эффективного управления бизнесом (Programul Gestionarea Eficientă a Afacerii, GEA), которую внедряет Организация по развитию сектора малого и среднего предпринимательства (ODIMM). В этом году были организованы 23 курса в 15 населённых пунктах Молдовы. Половина курсов проходила на юге, а остальная часть в центральных и северных районах.
 
Участники программы ознакомились с широким спектром модулей, спланированных по результатам опроса. Около 75% респондентов выбрали модули «Бухгалтерский учёт в бизнесе», «Введение в бизнес-планирование», «Методы продаж».
 
Результаты исследований показывают, что предприниматели нуждаются в бизнес-консультациях на всех этапах жизненного цикла предприятия. Поэтому около 30% посещавших тренинги GEA, - это бизнесмены, которые уже 5-10 лет активно работают на молдавском рынке, и 19% - предприниматели, управляющие бизнесом в течение 3-5 лет.
 
Большинство получивших обучение предпринимателей работают в области сельского хозяйства, строительства, оптовой и розничной торговли. Половина из них управляет фермерскими хозяйствами, около 17% руководят обществами с ограниченной ответственностью и 12% являются учредителями индивидуальных предприятий.
 
Следует отметить, что 80% людей, прошедших обучение по Программе GEA, не останавливаются на этом и продолжают учиться и дальше, находясь таким образом в непрерывном процессе обучения и развития навыков в области управления бизнесом.
 
Из общего количества обученных людей 52% составляют женщины, а средний возраст участников составляет 41 год.
 
Программа эффективного управления бизнесом (GEA) представляет собой национальную программу непрерывного обучения для предпринимателей любого возраста из Молдовы, занимающихся хозяйственной деятельностью в рамках любой организационно-правовой формы, которые хотят улучшить свои навыки в области предпринимательства в целях обеспечения эффективного управления бизнесом. Программа направлена на повышение уровня знаний хозяйствующих субъектов для осуществления эффективной экономической деятельности.

RIAM-1Rețeaua incubatoarelor de afaceri din Moldova (RIAM) a demonstrat în 3 ani de activitate eficiență și viabilitate. Cele 10 incubatoare deschise până în prezent în teritoriu cu suportul financiar al Uniunii Europene și a guvernului Norvegiei, constituie pilonii dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii din regiunile țării. Consiliul Consultativ al Rețelei Incubatoarelor de Afaceri din Moldova a făcut totalurile activității acestei platforme și a votat înscrierea în rețea a Incubatorului de Afaceri din Călărași, care a fost deschis pe 19 iunie. În luna august se preconizează deschiderea celui de-al 11-lea Incubator de Afaceri în orașul Cahul.


Iulia Iabanji, Director general ODIMM, a evidențiat reușitele și bunele practici înregistrate de rețea.
„Incubatoarele de afaceri au devenit exemple de urmat în dezvoltarea antreprenoriatului din Republica Moldova și vor fi dezvoltate în continuare. În raioanele unde au fost deschise incubatoarele de afaceri se observă o accelerare a activității antreprenoriale, iar acest lucru contribuie la dezvoltarea economică a țării și la crearea locurilor de muncă”, a accentuat directorul ODIMM.

Cele 10 Incubatoare de Afaceri (IA) incubează 166 de companii, care generează cumulativ 626 locuri de muncă, dintre care procentul femeilor angajate constituie 42 la sută, iar a locurilor de muncă pentru tineri este de 35 la sută. Din numărul total de companii, 75 sunt start-upuri, 101 sunt gestionate de tineri și 74 de companii sunt administrate de femei. Cifra de afaceri totală a rezidenților din cadrul Incubatoarelor de Afaceri este de peste 94 milioane lei, raportată la situația din 31 decembrie 2016.

IMM impulsionează creșterea economicăSusținerea sectorului micului business constituie una din prioritățile Ministerului Economiei, parte a programului de guvernare. Întreprinderile Mici și Mijlocii (IMM) alcătuiesc cca 98 la sută din numărul total de întreprinderi din țară. IMM-urile contribuie la crearea locurilor de muncă, deschiderea de noi afaceri, soluționarea problemelor sociale ale comunității și în final la creșterea economică a țării.

Numărul IMM-urilor în anul 2016 a constituit 51 mii 600 întreprinderii, în creștere cu o mie de întreprinderi (sau cu 2 la sută) față de anul 2015.

Numărul persoanelor care au activat în cadrul întreprinderilor mici şi mijlocii pe parcursul anului 2016 a constituit peste 300 mii persoane, care au deținut 61 la sută din numărul total de angajați ai întreprinderilor din economia națională.

Veniturile din vânzări ale IMM-urilor în această perioadă au însumat 125 mln. lei sau 41,5 la sută din veniturile din vânzări în total pe economie și au înregistrat o creștere cu 4,5 la sută față de anul 2015. În medie venitul pe o întreprindere în anul 2016 au constituit circa 2 mii 400 lei sau cu circa 59 mii lei (cu 2,5 la sută ) mai mult față de anul 2015, fapt care indică asupra creșterii dimensiunii întreprinderilor din sectorul dat. Reieșind din faptul că veniturile din vânzări ale IMM-urilor în mediu pentru un salariat în anul 2016 au constituit circa 400 mii lei și au crescut cu 22 mii lei (cu 6 la sută ) față de anul 2015, se denotă creșterea productivității sectorului.

Partea preponderentă a IMM-urilor își desfășoară activitatea în domeniul comerțului, constituind în anul 2016 circa 20 mii unități, sau 40 la sută din totalul întreprinderilor mici şi mijlocii. Acestora le revine contribuția majoră în totalul veniturilor de vânzări generate de IMM-uri, de circa 49 la sută (sau 61 mln. lei). Întreprinderile din comerț sunt urmate de IMM-urile din industria prelucrătoare, în cadrul căreia au activat 4 mii 400 de IMM-uri sau 8,5 la sută din totalul IMM-urilor (11 la sută în totalul veniturilor de vânzări generate de IMM-uri, circa 14 mln. lei) și întreprinderile din domeniul activităților profesionale, științifice și tehnice, care de asemenea cifrează 4 mii 400 întreprinderi și cărora le revin 3 la sută în totalul veniturilor de vânzări generate de IMM-uri (circa 4 mln. lei).

fgc blue finalAccesul la finanțare este unul dintre impedimentele principale pentru dezvoltarea firmelor mici și mijlocii din Republica Moldova. Majoritatea antreprenorilor autohtoni, care au nevoie de bani pentru a-și susține activitatea curentă sau pentru investiții care să le ajute la dezvoltarea și creșterea afacerilor, se orientează spre creditul bancar ca sursă de finanțare. În teorie lucrurile stau bine. Însă în practică, IMM-urile întâlnesc multe impedimente în procesul de contractare a creditelor. Un colac de salvare pentru antreprenorii, care nu reuşesc să convingă instituţiile financiare privind viabilitatea afacerilor este Fondul de stat de garantarea creditelor (FGC), gestionat de Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM).  
 
Pentru întreprinderile care nu dețin suficient gaj și pot rata șansa de a obține un împrumut bancar, Fondul de Garantare a Creditelor (FGC) are posibilitatea de a garanta până la 70 la sută din valoarea creditului. Schema de acordare a garanțiilor financiare este următoarea: antreprenorul care dorește să beneficieze de garanții oferite de FGC va trebui să meargă la una din cele 7 bănci partenere pentru a negocia condițiile procedurii de creditare, după care ODIMM oferă o garanție financiară pentru diferența negociată de gaj. Garanția financiară este oferită pentru maxim 5 ani.
 
Atât în Republica Moldova, cât și în alte state, așa cum demonstrează practica internațională, garanțiile de creditare presupun și anumite costuri. ODIMM a simplificat procedura de solicitare a garanţiei, oferind IMM-urilor acces mai rapid la finanţare, reducând costurile de garantare de la 2% la 0,5% anual. 
 
Vlad Mantaluța, șeful Fondului de Garantare a Creditelor, susține, că pentru perfectarea unui contract de gaj/ipotecă agentul economic suportă cheltuieli de evaluare, notariale, de asigurare etc, care de multe ori sunt cu mult mai mari decât costul garanției financiare. Prin urmare, dacă substituim aceste cheltuieli, costul garanției oferite de ODIMM nu majorează finanțarea, iar acest lucru este un argument în plus ca reprezentanții ÎMM-uri să opteze anume pentru această garanție oferită de stat.
Pagina 2 din 51

PARTENERI

mec logo maib corel2 IOM-OIM
een logo
 ue procredit

MIEPO small

 

CCI


victoriabank

fincimbank logo
undp EuroCreditBank
 monitor fisc
 JCI Moldova  
UIPAC text
 entranse  COMERTBANK LOGO FON RGB
BCR

 

 

PARTENERI MEDIA


civic-md

2 logo agrobiznes
 mybusiness-banner  FERMIERUL.MD
 
 
 
 
Comprar Cialis Sin Recetadrogas forma analógica disponibles bajo la denominación común internacional. Tiene exactamente la misma estructura con las pastillas originales, pero difiere de ellas en ausencia de marca conocida .Se recomienda tomar la píldora por lo menos 30 minutos antes de la intimidad. La duración de acción varía de 8 a 12 horas Buy Pills Bupron SRFor a doctor it is important to know your health history to determine the correct dose and the possibility of appointment
Banner
Banner
Banner

NEWSLETTERS - EEN

Newsletter-1

 

Sondaj

Cum apreciaţi aportul ODIMM în dezvoltarea activităţii antreprenoriale in RM?

BannerBannerBannerBannerBannerBannerBannerBannerBannerBannerBanner
PARE